Alkoholisms – lielākā pandēmija cilvēces vēsturē

Šī raksta varonis būs tik labi visiem zināmais alkohols jeb pareizāk būtu teikt etanols (C2H5OH) – psihoaktīva narkotika!
Publicēts 10/06/2024

Alkohols - Nr.1 narkotika pasaulē pēc nodarītā kaitējuma indivīdam, sabiedrībai un ekonomikai

Daudziem iespējams liekas, ka Covid19 ir mūsdienu ēras lielākā pandēmija, ko esam piedzīvojuši, taču paralēli klusām un daudziem līksmi svinot, pēdējos 30-50 gadus plosās bīstama pandēmija, kas katru gadu nogalina vismaz 3 miljonus pasaules iedzīvotāju un vēl simtiem miljonu bojā veselību katru dienu.
Paradoksāli ir tas, ka cilvēki izbauda, priecājas un vēl samaksā ~2 triljonus dolāru gadā šai nozarei, kā arī vēl papildus visdrīzāk tikpat, lai cīnītos ar šīs pandēmijas sekām. Tikmēr vīruss ar mūsu atbalstu un svētību izplatās arvien straujāk – mēs iemācam savus bērnus un draugus to iemīlēt un baudīt, kā arī mūs mulsina tie, kuri atsakās piedalīties šajā masveida pašiznīcināšanās festivālā.

Alkohola patēriņa sekas gan globāli, gan Latvijā ir graujošas - palielināts slimību un nāves gadījumu skaits, milzīgs slogs uz veselības aprūpi, kā arī ievērojami ekonomiskie zaudējumi. Pasaules Veselības organizācijas (PVO) ziņojums norāda, ka globāli apmēram 5.3% (3 miljoni) no visiem nāves gadījumiem ir saistīti ar alkohola lietošanu. Latvijā, pēc Veselības ministrijas datiem, alkoholisko dzērienu patēriņš uz vienu iedzīvotāju ir viens no augstākajiem Eiropā un pat pasaulē, un ar alkohola lietošanas izraisīto nāves gadījumu procentuālo daļu ap 14.3% (4200) no kopējā mirstības skaita. Savukārt negatīvā ietekme uz ekonomiku ir graujoša, pēc pēdējām aplēsēm, tiešās un netiešās izmaksas sastāda līdz pat 600 miljoniem eiro gadā, kas ir 1,8% no IKP. Turpretī tēriņos uz alkoholu esam pirmajā vietā Eiropā, tērējot gandrīz 1 miljardu eiro gadā alkohola iegādei! Aizdomājaties, ko mēs varētu atļauties uzlabot savā un valsts dzīves kvalitātē, ja mēs pārstātu lietot alkoholu?

Alkohola patēriņa tops

Rodas loģisks jautājums, kāpēc mēs kā apzinīgas būtnes, kas saprot sekas turpinām lietot šo narkotiku un graut, ne tikai savu veselību un dzīvi, bet visu sabiedrību un tās nākotni kopumā!? Atbilde ir acīmredzama, jo tā ir spēcīga atkarību raisoša narkotiska viela, kuras ražotājs un pārdevējs ir filigrāni panācis, ka alkohola lietošana ir normalizēta, mīlēta, atbalstīta un stiprināta ar sociālām un kulturālām saitēm.

Modernais alkoholims - aukstasinīga un ģeniāla kapitālisma produkts

Šis ir viens no veiksmīgākajām ilgtermiņa mārketinga stratēģijas veiksmes stāstiem – panākt, ka toksiska, narkotiska un atkarību raisoša viela ir cilvēkiem pirmās nepieciešamības prece! Kā jau kapitālismā mērķis ir viens – pārdot vairāk, šodien alkohola tirgus globāli sastāda ap 2 triljoniem dolāru, reti kura nozare var lepoties ar šādiem rezultātiem.

Ikdienas strādājot ar cilvēkiem un redzot patieso ainu cik daudzi ciešs no alkohola atkarības ir acīmredzami, ka patiesais šīs problēmas apmērs ir daudz lielāks nekā mēs to redzam SPKC pētījumos. Pateicoties straujai tā saucamā modernā alkoholisma izplatībai, tiek lēsts, ka aptuveni 25% rietumu valstu iedzīvotāju ir alkoholiķi vai problemātiskie dzērāji, ar katru gadu pieaugot šīs slimības skarto cilvēku skaitam.

Kas ir šis modernais alkoholims!? Tas ir veiksmīgs alkohola nozares mārketinga stratēģijas rezultāts, pateicoties kuram alkohols ir pārvērties par ikdienas pirmās nepieciešamības patēriņa produktu, kad cilvēks var izdzert ikdienas pudeli vīna vai 4 aliņus un nejusties kā alkoholiķis.

Kā tas viņiem ir izdevies?

Radot pārdomātu stratēģiju, kuru mēs paši ar prieku nododam nu jau no paaudzes paaudzei. Tika radīti spēcīgi, sociāli un kulturāli stereotipi - vīrišķīgi vīrieši, kuri lēnām bauda noturētu viskiju; skaistas, jautras un komunikablas sievietes, kuras malko šampanieti, prosecco un garšīgus kokteiļus; jaunieši, kuri piedzīvo jautrības pilnus mirkļus, dzerot pirmos aliņus; ģimenes svētki, kur visi lieto “veselību uzlabojošo” vīnu, paralēli bērniem dzer gardo bērnu šampanieti; ikdienas pusdienu un vakariņu galds, uz kura ir skaistas vīna glāzes.

Rezultātā alkohola zīmoliem ir izdevies sevi nopozicionēt kā neaizstājamu ikdienas dzīves sastāvdaļu - vīns kā ikdienas dzēriens, kas uzlabo veselību un ir ieteicams sirds stiprināšanai, alus ideāls dzēriens jebkurām svinībām un ikdienai, piemēram, skatoties savus iemīļotos seriālus.

Kā notiek šo stereotipu radīšana?

Piemēram, Jums neliekas interesanti kāpēc cidoniju sula ar cukuru jāsauc par bērnu šampanieti? Kāpēc praktiski vairs nav filmu vai seriālu, kuros netiktu katrā sērijā lietots alkohols? Kāpēc ikvienā saviesīgā pasākumā obligāti tiek pasniegts šampanietis? Kāpēc F1 formulā uz pjedestāla uzvarētāji lej šampanieti? Atbilde ir acīmredzama – tā ir pārdomāta stratēģija ar kuras palīdzību notiek alkohola lietošanas normalizēšana jau no bērna kājas.

Alkohola patēriņš

Alkohols un tā ietekme uz veselību

Šobrīd jau pastāv skaidra nostāja, ka regulāra alkohola lietošana veicina un pastiprina simtiem dažādas slimības, traumas un pašnāvības. Pasaules Veselības organizācijas (PVO) dati uzrāda, ka 3% (270 miljardi) no visas pasaules veselības budžeta tiek tērēts alkohola seku ārstēšanā. Te gan jāpiebilst, ka manuprāt šie dati ir optimistiski un neatspoguļo patieso ainu, jo vadošie nāves iemesli ir sirds, asinsvadu slimības un vēzis, kuras alkohola lietošana pastiprināti veicina.

Apsveicami, ka arvien vairāk tiek runāts par to, ka alkohola lietošana būtiski veicina sirds un asinsvadu slimības, aknu slimības, kuņģa un zarnu trakta slimības, dažādu vēža veidu rašanās risku un dažādas psiholoģiskas un garīgas slimības.

Latvijā šī aina ir vēl bēdīgāka, jo esam vadošajās vietās EU gan sirds asinsvadu, gan vēža saslimšanu skaitā uz 100tk iedzīvotājiem, kur ,manuprāt, ir redzama tieša saikne ar augsto alkohola patēriņu sabiedrībā.

Kāds būtu risinājums?

Mums katram kā indivīdam un kā sabiedrībai kopumā beidzot jāsaprot, ka Latvijā tā ir nopietna problēma, kas laupa daudzu cilvēku dzīvības un izkropļo ikdienas dzīvi. Ja mēs gribam būt laimīgi un dzīvot valstī, kurā dzīvo fiziski un garīgi veseli, pārtikuši, izglītoti un pozitīvi cilvēki mums ir jāaptur šīs alkohola pandēmijas izplatību.

Lai cik daudz alkohola nozare stāstītu - cik slikti ir dažādi ierobežojumi, aizliegumi, cenu celšana un alkohola pieejamības apkarošana, jo tas veicinās kontrabandu - tie visi ir meli un tieši pretēji pierāda to, ka tie ir vienīgie efektīvie līdzekļi, lai samazinātu alkohola negatīvo ietekmi uz sabiedrību.

Ir jāceļ būtiski cena, ir jāierobežo ne tikai parastā reklāma, bet arī slēptā reklāma, kā arī visāda veida akcijas ar alkoholu. Būtu arī ļoti apsveicami, ja alkoholu nevarētu tirgot pārtikas veikalos un brīvdienās. Šīs lietas nav no jauna jāizdomā, jo visi šie ierobežojošie instrumenti strādā veiksmīgi citās valstīs, kurām ir izdevies nenonākt tādā situācijā kādā šobrīd atrodas Latvija.

Mirstība no alkoholisma

Šī mājas lapa izmanto sīkdatnes, lai nodrošinātu jums kvalitatīvu un atbilstošu saturu.

Privātuma politika